25.9.2014

Vikat hetken pääkaupunki seudulla ja siirtyminen Kusatsuun

Viime viikon torstaina kävin tosiaan Harajukussa ja joo, söpöjä vaatteita löytyi, mutta ei mun budjetille sopivia ^^' Mutta, oli pakko käydä kaupassa, joka oli nimeltään "Ehkä söpö". Mielestäni siellä ei kyllä ollut kauhean söpöjä vaatteita ollut...

Lauantaina (20.9) meillä oli ICYEn kautta "partyt" joihin tuli minun ja kolmen muun uuden tulokkaan isäntäperheet saapuivat. Meidän piti pitää esittelypuheet itsestämme japaniksi. Ihan hyvin meni, ainakin mun mielestäni. Kävimme myös laulamassa karaokea ja olin ihan innoissani, kun karaoke paikan listalta lötyi Stratovariuksen Eagle Heart. Tosin, mä kyllä sekoilin sanoissa ihan kunnolla.

Sunnutaina (21.9) oli vapaa ja kävin isäntäperheeni ja heidän kaveriperheensä kanssa Kawagoen vanhassa kaupungissa. Hienolta kyllä näytti ja siellä oli kyllä muitakin turisteja liikkeellä. Siellä oli myös oma "snacks street", minkä varrelta löytyi vaikka minkälaisia herkkuja!

Maanantaina (22.9) oli vika japanin kielin oppitunti ICYEn toimistolla. Olin jo Suomessa ollessani ostanut uuden halvemman kännykkäliittymän ja maanantaina sen piti alkaa toimia. Mutta, ei alkanutkaan. Vanhempani kävivät selvittämässä asiaa ja selvisi, että olin jo tilausvaiheessa valinnut liittymään jonkun "eston", ettei se voi yhdistää ulkomaisiin verkkoihin. Onneksi sain pistettyä puhelinoperaattorille postia, että "ottakaa esto pois", ja saman viikon torstaina puhelin alkoi viimein toimia. Olin huojentunut, koska vaikka tekstarit ja puhelut maksaa sikana, mutta kyllä se silti olisi tuskaa, jos ei voisi hätätapauksessa tekstata/soittaa kenellekään. Eston poistaminen kyllä maksoi 10€, muta ei voi mitään...

Tiistaina (23.9) oli vika päivä Saitamassa. Kävin isäntäperheen kanssa museossa ja pyhäkkössä. Tiistaina oli myös yleinen vapaa, koska buddhalaisille syyspäiväntasaus on ns. pyhäpäivä. Sama ehtoona lähdin bussilla kohti Kiotoa (Koska työpaikkani sijaitsee Kusatsussa ja sinne mennään Kioton kautta). En kyllä kauheasti saanut yön aikana nukutuksia. Täällä pitkän matkan busseissa ei ole vessoja, joten bussi pysähtyi pariin kertaan matkan aikana huoltoasemalle, että pääsi käymään vessassa ym.

Keskiviikkona (24.9.) Saavuin klo 6:15 Kioton päärautatieasemalle. Sain odottaa 9:30 asti, että matkani jatkuisi. Säädin kyllä lahjakkaasti asemalla, kun yritin etsiä paikkaa, mistä minut tultiin noutamaan. Seilasin asemalla edes takaisin, kunnes viimein löysin oikean paikan n. tunnin etsimisen jälkeen ^^' Vietin loppu odotusajan sitten kahvilassa pelaillen.
Saavuin Kusatsuun ICYEn vapaaehtoisen henkilön, Hiroyukin kanssa. Olin tavannut Hiroyukin aikaisemmin toukokuussa orientoitumisleirillä, joka oli ollut hänen loppuleirinsä Suomessa. Jonkin verran puhuin hänen kanssaan sitten suomeksi.
Kusatsussa sitten pääsin majapaikkaani, joka on vanhusten "toimintakeskus" päivällä ja muuten sitten meikäläisen majapaikka. Mulla on täällä oma pieni huone. Kävin myös työpaikallani, jossa jo vähän sitten olin lasten kanssa.

Torstaina (25.9) työni sitten alkoi "todenteolla". Aamulla lähdin lapsiryhmän kanssa Biwa-järven
rannalle retkelle ja iltapäivällä sitten työskentelin vammaisten lasten kanssa. Ei liene yllätys, että näin ekan päivän jälkeen olo on kyllä aika ulkopuolinen. Jonkin verran aamun lasten kassa leikin ja yritin puhua, mutta en jotenkaan kauhean hyvin saanut selvää heidän puheestaan. Vaikka olen opiskellut japania suomessa useamman vuoden, ei nyt ainakaan vielä puhuminen oikein suju >.< Toivon mukaan se kumminkin tästä lähtee liikkeelle :) Lauloin myös aamun lapsiryhmälle "Hämä-hämä-häkki"-laulun ja lastentarhan opettajatkin sitten yrittivät sitä sitten laulella. Kirjoitin heille sanatkin ylös :)

Olen muuten tässä paikassa kolmas perättäinen suomalainen. ICYEn kautta viime keväänä täällä oli Juhani ja ilmeisesti vuosi sitten Kati. Jotenkin jännää, että meitä suomalaisia on sitten juuri tänne "kasattu" :)

2 kommenttia:

  1. Yritin kattoo kartasta niin se tulivuoren purkaus tapahtu ilmeisesti aika lähellä Kusatsua? :S
    Onko siitä ollu paljon juttua siellä?
    -Adiina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos rehellisiä ollaan, niin mä en oikeastaan edes tiedä, missä se tulivuori on ^^' Mut ei mun tietääkseni kauhean lähellä ainakaan. Khyllä siitä uutisissa on ollut paljon juttua, mut en mä oo kauheasti siitä tolkkua ottanut ^^'

      Poista