21.12.2014

Terveisiä Etelä-Koreasta!

Tässä siis pieni yhteenveto lomamatkastani Etelä-Koreaan poikaystäväni kanssa.

Ensinnä omia mielipiteitäni maasta. EKhan on vähän Japanin tyylinen, mutta kumminkin ihan erilainen maa.
  • Koreakin kielikin kuulosti omaan korvaan ihme mongerrukselta, monine ng-äänteineen ja omine kirjoitusmerkkeineen.
  • Englannin kielentaito oli paikoitellen erittäin huonoa, ja välillä ihan ok:ta.
  • Japaniin verrattuna oli roskaisempaa ja vähän muutenkin sekavaisempaa kaupungeissa.
  • Kirkkoja näkyi paljon, mutta jotenkin tuntui, että Japanissa on jouluisampaa (Koreassa 25.12 on vapaa, Japanissa ei)
  • Ruoka oli joko liian mausteista tai mautonta. Pizza oli kyllä hyvää, samoin liukuhihna sushilan sushit Daejeonissa, samoin käsintehdyt onigirit (japanilaiset riisipallot). Ja syömäni valkosipulipihvi oli myös loistava.
  • Liikenne vaikutti hurjalta (Tosin ei yhtä hurjalta Intiaan verrattuna)
  • Ostoskeskuksia oli paljon metroasemilla. Ainoa huonopuoli oli se, että putiikit oli hyvin pieniä (ja paljon samanmoisia tavaroita eri kaupoissa), eikä vaatekaupoissa päässyt sovittamaan vaatteita
  • Kunnollisten matkamuistojen ja postikorttien löytäminen oli työlästä. Turistikohteissa ei oikein ollut ”kunnon” kortteja meidän mieleemme. Onneksi huomattiin Soulin turistikartassa kohta ”Matkamuisto mesta”, joten sieltä sitten löytyi ok kortteja.
  • Ja noh, kunnon nähtävyyksiä ei oikein ollut. Soul ja Daejeon vaikutti vähän tylsiltä paikoilta. Ehkä me ei vaan osattu etsiä nähtävyyksiä oikeista paikoista?
  • Julkiasiavessoja paljon, samoin kun Japanissa. Koreassa oli onneksi vähemmän ”perinteisiä aasialaisia vessoja (joita minä kutsun ”kyykkypissaloiksi”, nimestä voi päätellä, millaisia ne ovat :P ) ja niissä oli saippuaa tarjolla, kun Japanissa ei välttämättä aina ole)

Mutta, mitäs me sitten puuhattiin?
Lotte World

Kävimme suuressa sisähuvipuistossa Soulissa. Puiston nimi oli Lotte World. ”Lotte” on vähän niin kuin paikallinen ”S-ketju”. Lotteen ”kuuluu” ruokamerkki, hotelli, leffateatteri, Lotte marketti (En tiedä, millainen on, kun ei käyty), Lotte tavaratalo (Vain astetta paksumman lompakon omaaville), huvipuisto ja vesipuisto nyt ainakin. Huvipuisto oli kyllä hieno, kyllä jäi kotoinen Fun Park helposti kakkoseksi. Ihmisiä olisi tosin saanut olla vähemmän :)

Soulin eläintarha. Ihmisiä oli yllättävän vähän. Siis todella vähän, joka oli vähän outoa, No, tosin eläimetkin olivat suureksi osaksi sisätiloissa. Katsottavaa kyllä riitti koko päiväksi. Oli hintansa väärtti, sillä maksoi vain muutaman euron sisään.

Danyangin luola oli hieno paikka. Sielläkin onneksi oli vähän ihmisiä. Oli kyllä paikka paikoin ahdas luola. Siirryimme Soulista bussilla Danyangiin ja sieltä bussilla Daejeoniin (lausutaan jotenkin ”dezon”), ja luolastoon ja bussimatkailuun menikin koko päivä.
Luolaa Danyangissa

Daejeonin Expo Science Park. Älkää käykö siellä talvella. Oli aika kuollut mesta. Kesällä varmasti on paljon hienompi, kun on kaikki paikat siellä auki. Käytiin sillä jossain tiedekeskuksessa, mistä ei kyllä kauheasti ymmärretty, kun kaikki jutut oli koreaksi, näkötornissa (joka kyllä oli vähän onneton) ja jossain ihme ööh... näytöksessä, joka tuli näytöltä ja tuolit sitten ”hytkyivät” siinä menossa mukana.

Yuseong Spa. Tälläinen perus ”japsutyylinen kylpylä”, missä naisille ja miehille oli oma puolensa. Ihmisiä oli paljon. Eka peseydyttiin ja sitten mentiin lillumaan erilaisiin kylpyihin. Siellä oli myös suomalainen sauna! Miten ihana yllätys! Ja siellä oli +80 astetta lämmintä :) Siellä oli jonkin sortin ”löylyämpäri” sivussa, mutta kumpikaan meistä ei uskaltanut kokeilla löylyn heittämistä. Ties vaikka vihainen kylpylä-täti (tai setä) olisi siitä tullut mesoamaan. Jotenkin meininki vaikutti hullun kuriselta, kun kymmenittäin (varmaan oli kyllä päälle sata mummoa, tätiä ja tyttöä) menee nakuna peseytymään ja loikoilemaan kylpyihin. Sain kyllä jonottaa pesupaikalle. Ja osa jynssäsi siellä hampaitansakin. Oli kyllä rentouttava paikka.

Vikana päivänä Daejeonisssa emme oikein tehneet mitään. Vähän kierreltiin kaupungissa vain.

Siirryimme Deajeonista Souliin nopealla junalla, about tunti meni 160km matkassa. Meidän piti mennä samana näkötorniin, N Seoul toweriin, mutta päivä oli sateinen ja pilvinen. Menimme sitten käymään maailman kuuluun kappaleeseen liittyvässä kaupunginosassa, Gangnamissa. Ei nyt erikoiselta vaikuttanut. Kävimme myös sateesta huolimatta yhtä siltaa ja puistoa ihmettelemässä, mutta eivät kummoisia olleet.

DMZ, eli raja-alue (n. 4km leveä)Etelän ja Pohjoisen välillä. Suureksi harmiksemme JSA-alueella (paikka rajan keskellä) oli sotaharjoitus, emmekä päässeet sinne :( Pääsimme kumminkin käymään Dorasan asemalla, eli juna-asema rajan tuntumassa, pohjoisin asema Etelä-Koreasta katsottuna. Asema oli hieno, mutta siitä on vain kerran mennyt matkustajaliikennettä, ja muutaman vuosi sitten vuoden ajan teollisuusliikennettä Kesongin teollisuuskaupunkiin (muistaakseni se kaupunki, missä PK ja EK laisia työskentelee kimpassa). Hienosti kyllä luki suuntakyltissä ”raiteet Pjongjangiin”, mutta ei taida kyllä Kesongista sinne asti olla raiteita(?). Myös metallinpaljastimet ei varmasti kuulu normaalien juna-asemien varustukseen. Kävimme myös kiikaroimassa PKta ja näimme ”propaganda kaupungin”, siis kaupungin, jonka PK rakensi vaan näyttämään hyvältä, mutta ei kuulemma siellä kukaan asusta. Ja tutustuimme PKn kaivamaan ”Kolmanteen tunneliin”, joka oli EK kolmas löytämä PKn kaivama hyökkäystunnelli EKhon. Sain ostettua raja-alueelta PKlaista brändyä :P Täytyy korkata jossain juhlatilaisuudessa, kun sitä ei varmasti saa lähi alkosta tai Virosta...
Rajareissun jälkeen kävimme N Seoul Towerissa, mutta silloin oli jo pimeää.

Viimeisenä kokonaisena päivänä kiersimme pari palatsia läpi ja kävimme jollain pienellä vuorelle, joka sijaitsi Soulissa. Vuorelta sai hyviä maisemakuvia Soulista päivällä, kun edellisenä päivänä niitä ei oltu saatu.

Ja ihan viimeisenä päivänä siirryimme vain lentokentälle. Annan vinkin, jos lennätte Icheonin lentokentältä Korean Airin koneella, niin varatkaa enemmän, kuin 2h aikaa. Minulle meinasi käydä väärin, pääsin koneeseen 15min ennen sen lähtöä. En tajua, mikä logiikka oli pistää kaikille Korean Airin lennoille sama check in. Siihen sai sitten jonottaa yli tunnin, sen jälkeen kiireellä jonottamaan turvatarkastukseen ja passintarkastukseen. Hyr!

Mutta, siinä lomani lyhykäisyydessään :)